«Regjeringen må gjennomføre sitt løfte om å innføre standardkrav også for fylkesveiene»

Uglamorøst: Veivedlikehold er hverdag. Men det er en av de viktigste oppgavene på veiene.

Uglamorøst: Veivedlikehold er hverdag. Men det er en av de viktigste oppgavene på veiene.

DEL

LederFredag har veistatsråd Ketil Solvik-Olsen en oppgave han helt sikkert gjerne skulle gjøre mange ganger i uken; nemlig åpne en ny vei, eller rettere, en ny veistubb; nye E18 gjennom Hobøl og inn i Ski. Å klippe snora er et symbol på vellykket veipolitikk med milliarder i potten. Mindre glamorøst er det når milliardene går til vedlikehold. Når hullene er fylt og svingen utbedret, finnes ingen snor å klippe. Da rydder arbeidsfolket bare sammen forflytter seg til neste oppgave. Men effektivt og godt vedlikehold er like viktig som nye motorveistubber.

Les også: Tonnevis av grus strøs ut på istykkerkjørte grusveier

Østfold er ikke blant de områder som kommer dårligst ut på en helt ny oversikt over vedlikeholdet på riks- og fylkesveier. Flere steder i Norge, spesielt i vest og nord, øker forfallet. Den som kjører på riks- og fylkesveier mellom Ørje og Bergen vil oppdage at det vi oppfatter som elendig og trafikkfarlig standard i Østfold, er mye verre andre steder. Altså er det ikke bra nok verken her eller der.

Årtier med ignorert vedlikehold er blant årsakene til forfallet. Dessuten er mange fylkesveier, som Engsveien i Skiptvet, gamle kjerretråkk som trenger rebygging. Da strekker ikke 10–15 prosent økning til. Dessuten; nå og i fremtiden må vi leve med at klimaendringene tærer stadig hardere på veiene. Samtidig krever fjellnabber, elver og kvikkleireområder bedre sikring og dermed stadig større investeringer for ikke fullstendig å ødelegge veiene. Forskjellene på riks- og fylkesveiene trenger ikke være så ulike. Det eksisterer standardkrav for riksveiene, og regjeringen bør gjennomføre sitt løfte om å innføre standardkrav også for fylkesveinettet. Og, viktigst av alt, kravene må følges opp med penger og handling. Det skjer dessverre ikke nok i dag.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags