Gå til sidens hovedinnhold

Børre fikk sjokk etter monteringen av ny strømmåler: – Må ha blitt feilfakturert siden 1985

Artikkelen er over 1 år gammel

Børre Johansen mener den nye strømmåleren hans viser at Hafslund har feilfakturert ham siden 1985.

For abonnenter

SPYDEBERG: I motsetning til mange andre, så er faktisk Børre Johansen kjempefornøyd med den nye og automatiske strømmåleren sin, som alle husstander har blitt pålagt av det offentlige å bytte til. Byttet skjedde i mai i 2018. Det mener Johansen har avslørt én ting.

LES OGSÅ: Lasse nekter å bytte strømmåler og er uten strøm på tredje uka: – Man må tenke på hvor holdbar maten man kjøper er

– Jeg må ha blitt feilfakturert

Spydeberg-mannen forteller at det målte strømforbruket hans har gått vesentlig ned siden målerbyttet, uten at det faktiske strømforbruket i realiteten kan ha gått ned.

– Vi liker å ha det godt og varmt hjemme. Særlig kona! I tillegg til strømforbruket bruker vi 40 sekker med ved i året, forklarer Johansen, som mener det er nærmest umulig at eneboligen hans kan ha brukt så mye strøm som den gamle måleren viste.

LES OGSÅ: – Slik endrer strømregningen seg med AMS-måler

Strømforbruket hans skal ha blitt redusert 10.000 kilowatt på bare ett år. Nå mener Johansen at Hafslund kan ha feilfakturert ham i hele 33 år. Helt siden den gamle måleren ble montert.

– Vi har bare vært to personer i huset de siste 19 årene. I gjennomsnitt har den gamle måleren vist 45.000 kilowattimer i året. Det er greit at vi har hatt et høyt forbruk, men 45.000 kilowatt er en middels stor gård med korntørke, spøker han.

– Jeg må ha blitt feilfakturert. Det skjærer i hjertet at jeg kanskje har blitt feilfakturert helt siden 1985, sier Spydeberg-mannen oppgitt.

Har klaget flere ganger

Johansen sier at han bare har møtt en kald skulder de gangene han har klaget til Hafslund.

– Jeg begynte å klage på den gamle strømmåleren i år 2000. Da skjedde det ingenting. Da jeg klaget igjen i 2017 fikk jeg bare beskjed om å smøre meg med tålmodighet, siden det skulle byttes måler snart likevel. Jeg har aldri fått tilbud om å utrede måleren, hevder han.

Klagen er en noe uvant situasjon for Hafslund.

– Det er første gang vi hører om noen som klager på at de har fått redusert strømforbruket sitt med den nye måleren. De som har klaget til oss tidligere hevder jo at de har fått dyrere strømregninger etter monteringen av de nye, sier Morten Schau, som er pressesjef i Hafslund.

LES OGSÅ: Så enkelt kan du spare penger med de nye strømmålerne

Umulig å ettergå

De automatiske strømmålerne skal i prinsippet være måleravlesningens «Titanic».

– De kan i prinsippet ikke vise feil. Så at strømregningen til folk blir dyrere stemmer i hvert fall ikke. De nye er mer nøyaktige enn de gamle, men alle kunder som klager på målinger som skal være feil, skal også få tilbud av oss om at vi henter måleren og tester den i et laboratorium. Det er den eneste måten vi kan kontrollere på, forklarer pressesjefen.

– Kunden mener han ikke har fått tilbud om å ettergå den gamle måleren?

– Det blir vanskelig for meg å svare på hva som har skjedd i kundens kontakt med oss, siden jeg ikke har direkte kontakt med kunder selv. Jeg vil likevel oppfordre kunden til å klage på nytt. Så skal klagen bli tatt seriøst, lover Schau.

– At den gamle måleren skal ha vist for høyt forbruk kan likevel bli umulig å ettergå. For under montering av de nye blir de gamle målerne destruert. De legges ikke akkurat på lager, forklarer Schau.

LES OGSÅ: Atle (54) trodde knapt sine øyne da strømregningen kom: – Dette går ikke lenger, det må jo være feil!

– Hvordan skal man i så fall få løst situasjonen for kunden?

– Nei, da må vi bruke skjønn, selv om jeg ikke kan garantere for hva løsningen på en slik klage blir, sier pressesjefen.

TIPS OSSEpost: redaksjonen@smaalenene.no TLF: 909 70 700
Bilde: SMABILDE til 2005

Kommentarer til denne saken