Dagligvarebørs: Ekstrem prisforskjell på populær matvare

STOR FORSKJELL: 20 kroner prisforskjell på populært norsk middagsprodukt. Samtidig er det helt dødt løp mellom de to billigste kjedene, Kiwi og Rema 1000.

STOR FORSKJELL: 20 kroner prisforskjell på populært norsk middagsprodukt. Samtidig er det helt dødt løp mellom de to billigste kjedene, Kiwi og Rema 1000.

Av

I ukas dagligvarebørs er Rema og Kiwi på øret like billig – Coop Extra er 8,80 kr dyrere.

DEL

(Nettavisen): I ukas matvarebørs er det i praksis ingenting som skiller Rema 1000 og Kiwi. Begge handlekurvene koster 1071 kroner.

Den matvaren som skiller seg klarest ut må du imidlertid på Obs for å få tak i. Der koster fiskepinner fra Findus kr 29,90, mens samme vare koster over 39 kroner på Kiwi og Rema 1000. På Spar koster varen nesten femtilappen, som du kan se av hele pristabellene nederst i saken.

Nettavisen. Økonomi og Enhver.nos handlekurv endrer seg fra uke til uke – det er derfor svært bemerkelsesverdig at prisene er så like:

– Det er dødt løp i praksis, igjen har de identiske priser. Det er påfallende ofte dette skjer nå, sier Tom Ystaas, som driver enhver.no som lager matbørsen.

Så like har prisene vært mellom de fire billigkjedene i sammenligningen de siste fem ukene (billigst pris oppgitt + prisdifferanse):



De siste fem ukene skiller det i snitt 31,60 kroner mellom den billigste og fjerde billigste kjeden i dagligvarebørsen. Forskjellen mellom Kiwi og Rema 1000 er i snitt 2,60 kroner – neppe nok til å få deg til å velge butikk ut fra pris.

– Vi skal være billigst

– Vårt mål er enkelt, vi skal ha de laveste prisene! Vi er glade for at Enhver.no sin pristest viser at kundene våre får de laveste prisene hos oss i REMA 1000, sier Trond Bentestuen, administrerende direktør i REMA 1000 i Norge.

– Kundene er opptatt av pris, gode produkter, kvalitet, spesielt på frukt og grønt, og beliggenhet. Hyggelige medarbeidere er kanskje aller viktigst. Men nordmenn er generelt veldig prisbevisste, sier Kristin Aakvaag Arvin, kommunikasjonssjef i Kiwi.

– Men hva kommer det av at prisene har vært nærmest identiske i flere uker på rad?

– Like priser er et resultat av tøff konkurranse mellom kjedene. Vi presser priser og de andre følger etter. Det er også et begrenset utvalg i kurven fra enhver.no. Det kan være tilfeldigheter som gjør at prisene blir så like. Med større utvalg ville differansen vært større. Vi skal være billigst uansett, sier Arvin.

Det var knallhard konkurranse i 2015 og 1016, påpeker Tom Ystaas, men også tøff kamp om marginene. Nå er det ikke pris som er hovedfokus lenger, mener han:

– Pris som konkurransefaktor har havnet i bakevja, og det er jo synd for forbrukerne. Jeg tror dagligvarekjedene er opptatt av konkurranse, men konkurransen vris vekk fra pris og handler heller om å kapre kunder på andre måter, sier Ystaas.

Artikkeltags