Advarer mot å bli lurt av Black Friday-salg

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Forbrukerrådet mener butikkene har arrangert vorspiel i ukesvis for å jazze opp kjøpelysten til folk.

DEL

– Vi blir trigget av iøynefallende reklame i fete typer, og det er vel en fare for at vi tror tilbud er bedre enn de er. De dundrer mot oss i gatebildet, på PC-en og overalt vi ferdes. Jo mer en pris blir hausset opp som en enestående mulighet, jo reddere blir vi for å gå glipp av gode kjøp, sier Ingeborg Flønes direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet i en pressemelding.

Forbrukerrådet tror nettet generelt, og særlig sosiale medier, er med på å gjøre det enda vanskeligere å motstå fristelsen.

– Det kan være smart og effektivt å orientere seg her, og å følge med på det du er interessert i. Samtidig kan du bli pepret med markedsføring for noe du for eksempel har vurdert som for dyrt. Har du klikket eller søkt på noe, blir du forfulgt av tilbud, og det kan redusere motstandskraften over tid.

Får tips om juks

Kravet for at butikkene skal kunne kalle et salg for et salg er etter markedsføringsloven slik at førprisen skal være oppgitt.

– Førprisen må da være det varen er blitt solgt for de seks siste ukene, forklarer fagdirektør i Forbrukerombudet Jo Gjedrem.

Fungerende forbrukerombud, Jo Gjedrem
20080721 
<B> <B>

Fungerende forbrukerombud, Jo Gjedrem 20080721 <B> <B> Foto:

De får jevnlig tips om butikker som bryter markedsføringsloven ved å sette opp prisen før salg.

– Vi følger med på dette og får en del henvendelser. Ofte er det ikke så lett for den gjennomsnittlige forbruker å gjennomskue dette, og vi får oftere henvendelser fra konkurrentene. Men dersom folk ser noe de mener er brudd på markedsføringsloven oppfordrer vi til å ta kontakt med oss, sier Gjedrem.

Han understreker at Black Friday-salg ikke er noe annerledes enn andre salg.

– Nei, nå er det salgskampanjer jevnt over hele året. Det er ikke noe spesielt ved Black Friday-salget for vår del, og det burde det strengt tatt ikke være for forbrukeren heller. Det er godt mulig at du vil kunne få et bedre tilbud senere, sier Gjedrem.

Han har følgende tips til forbrukerne:

  • Dersom du skal gjøre et godt kjøp, hjelper det lite å fokusere på førprisen. Sjekk heller hvor det er billigst akkurat nå!
  • Gjør et nettsøk og følg med på prisen over tid. De færreste av oss gjør det, men et nettsøk kan gi et godt bilde av hvor godt tilbudet egentlig er.

– Det er dessverre sånn at salgsmarkedsføringen ikke alltid viser det som er riktig, sier fagdirektøren og understreker en viktig ting som forbrukere må være oppmerksom på;

– Dersom det ikke er oppgitt en førpris, er det ikke salg.

– Ikke la deg rive med

Flønes mener imidlertid at det er lurt å benytte anledningen til å gjøre et varp, dersom det faktisk er det.

Foto:

– Ja, det finnes gode tilbud og det er mulig å gjøre et kupp om man planlegger hva man skal kjøpe og unngår impulskjøp. Om det finnes noe du hadde hatt lyst å kjøpe lenge kan det være lurt å slå til når det er på halv pris, sier hun.

Hovedbudskapet er: Vær obs, sjekk førprisen på varen og ikke la deg rive med.

– Handler du på nettet, bør du i tillegg passe på at du ser totalprisen. Som regel må du betale frakt, og privatpersoner må alltid betale moms, minner hun om.

Kan angre

Våkner du opp på blåmandag og skjønner at du har brukt altfor mye penger kan det finnes muligheter.

– Sjekk på kvitteringen hvilke bytterettigheter du har. Det kan gå bra, men det er noen ganger unntak for salgsvarer. En del butikker har også åpent kjøp. Da kan du levere tilbake det du ikke trenger, og få pengene tilbake. Har du handlet på nettet, har du uansett retrettmulighet. Du skal ha fått et angreskjema du kan sende. Du får hele beløpet tilbake, men har du mottatt det du har kjøpt, må du være forberedt på å betale returkostnadene.

Artikkeltags