Jubilerer: Jan Erik Myhre fra Trømborg har levd i 70 år, i mer enn 60 av dem har han tegnet og malt daglig. Nå stiller han ut 70 malerier på Galleri Skrivergaarden i Mysen.
Guri Rønning

Fyller Skrivergaarden med kunst

Som niåring sto Jan Erik Myhre på en krakk og dekorerte en fjøsvegg i Trømborg. Penselen har han knapt lagt fra seg siden.
Publisert

Nå arrangerer Myhre for første gang på mange år separatutstilling i hjembyen. Han har fylt Galleri Skrivergaarden med farger og favorittmotiver – hele 70 malerier fra hans mangeårige produksjon får publikum se på utstillingen.

– Jeg liker landskaper. Årstider. Jeg maler ting folk forstår, sier Myhre.

Allerede da Jan Erik Myhre bare var en liten gutt la han for dagen en stor interesse for tegning og etter hvert maling. Og det var Olaf Moen, som forpaktet nabogården Randem hjemme i Trømborg, som virkelig skulle se guttens talent.

– Min far døde da jeg var bare seks år, og jeg tror at Moen ble en farsfigur for meg. Han tok seg litt ekstra av meg, han var glad i barn og oppmerksom på dem, forteller Myhre.

Moen oppfordret nabogutten til å tegne det han så rundt seg. Og Jan Erik gikk grundig til verks, den første oppgaven han gikk løs på var å tegne en hundrelapp på tykt papir. Både dette første tegneoppdraget og andre barndomsverk blir å se i utstillingens historiske hjørne.

Historisk hjørne: Da Jan Erik Myhre var ni år gammel, startet han for alvor med tegning og maling, oppmuntret av Olaf Moen på nabogården.

Historisk hjørne: Da Jan Erik Myhre var ni år gammel, startet han for alvor med tegning og maling, oppmuntret av Olaf Moen på nabogården. Foto:

– Det var jo godt gjort av en niåring?

– Ja, det kan du kanskje si. Men det er mange som har talent og er flinke til å tegne. Men det er ikke alle som har evnen til å tåle og stå i det, prøve teknikker og utvikle seg videre. Den evnen må man også ha for å lykkes.

Han likte seg på nabogården, Jan Erik. Gården tilhørte Kari Randem og hennes mann, maleren Reidar Aulie. Aulie er blant annet kjent for sin store freske «Arbeiderbevegelsens historie» i Oslo rådhus. For Jan Erik ble neste oppdrag på Randem å male noe fint forpakter Moen kunne ha å se på mens han var i fjøset og melket.

– Jeg malte et stort maleri på den hvitkalkede muren, et motiv av en seter som vi fant i et veggteppe inn. Jeg måtte stå på en krakk for å rekke opp, sier Myhre.

En kveld kom Reidar Aulie innom i fjøset for å hente melk.

– Jeg husker at han stoppet opp og sa: «Dette må vi ikke kalke over». Og maleriet har de hatt på veggen der i alle fall i 30 år, forteller Myhre.

I Norge er det Nikolai Astrup som er min store favoritt. Han har så klare og rene farger. Tydelige.

Jan Erik Myhre

Jan Erik Myhre utdannet seg til byggteknisk tegner og senere DAK-operatør.

– Jeg har ikke kunstutdanning, men jeg er veldig interessert i kunst, har sett mye og lest mye om kunst, forteller han.

– Er det noen spesielle kunstnere som har inspirert deg?

– I Norge er det Nikolai Astrup som er min store favoritt. Han har så klare og rene farger. Tydelige. Ellers har jeg vært flere ganger i Nederland, blant annet på van Gogh-museet.

I likhet med både Astrup og van Gogh er naturens variasjoner noe av det som opptar Jan Erik Myhre mest som kunstner. Det var også naturskildringen «Høst» som ble antatt på høstutstillingen første gang han søkte, i 1972.

Ble Antatt: At Jan Erik Myhres maleri «Høst» ble antatt på høstutstillingen ved første forsøk, vakte stor oppmerksomhet i mediene.

Ble Antatt: At Jan Erik Myhres maleri «Høst» ble antatt på høstutstillingen ved første forsøk, vakte stor oppmerksomhet i mediene. Foto:

– Etter hvert har jeg utviklet en egen teknikk som jeg liker å bruke, jeg legger på malingen i bitte små prikker. Det gir en mosaikkvirkning, og fine overganger fra mørke til lys.

–Tenkte du ikke på å utdanne deg innen kunst?

– Jo, jeg gjorde selvfølgelig det, jeg hadde veldig lyst. Men så var det det med den inntekten som ikke er like forutsigbar for kunstnerne, da. Jeg valgte å ha jobb ved siden av hele tiden.

– Vil du si at malingen har vært mer enn en vanlig hobby for deg?

– Ja, det vil jeg si. Jeg har nok malt minst to timer hver dag i vinterhalvåret. Jeg har innredet loftet hjemme på Risløkka med stort vindu så jeg har atelier med riktige lysforhold. Jeg har hatt utstillinger i Oslo, Moss og Mysen, og jeg har hvert år deltatt på Oslo Lions Clubs store utstilling på Årvoll.

Men Jan Erik Myhre har også fått bruke sine kreative evner i jobben.

– Jeg har vært heldig med arbeidsgiver. Sjefen min var også svært kunstinteressert, og jeg har fått oppgaver hvor jeg kan bruke den kreative siden av meg. Blant annet har jeg ofte samarbeidet med arkitekter og laget skisser for dem.

Jan Erik Myhre tegnet bedriftens julekort i mange år.

Jan Erik Myhre tegnet bedriftens julekort i mange år. Foto:

Som ansatt i Rambøll (tidligere Bonde & Co) var Myhre også fast julekorttegner i mange år.

– Og nå, når du har jubileumsutstilling, angrer du på valget du tok?

Nei, jeg gjør egentlig ikke det. Jeg er egentlig glad for at jeg har hatt fast inntekt og malingen mer som en hobby.

Nå er det ikke utelukkende natur Jan Erik Myhre har malt. Hans kone har tre brødre som er fiskere på Finnmarks-kysten, og de har alle fått maleri av båten sin i 50-årsgave fra svogeren.

– Har du malt på oppdrag fra folk?

– Jeg har prøvd, men jeg føler at det blir for tranger rammer. Jeg vil male på min egen måte. Av og til har jo folk spurt hvorfor jeg bruker denne tidkrevende teknikken, men det er bare sånn jeg er. Jeg er en strukturert person og jeg vil gjøre ting ordentlig, sier Myhre.

– Som pensjonist, har du nå fått flere hobbyer enn malingen?

– Nei, men jeg er opptatt av å holde meg i form. Jeg går tur en times tid hver dag. Er man ikke i form så har man ikke samme overskuddet til andre ting.

Overskuddet har han nå brukt til å fylle Skrivergaarden med fargesterke malerier fra et helt liv.

– Jeg håper det er mange som har lyst til å se utstillingen, den er åpen hver dag ut neste uke, avslutter Jan Erik Myhre.

Artikkeltags