Rådyre SUV-er selger som aldri før

Av

Mange nordmenn flotter seg skikkelig i år.

DEL

[broom.no]  Bilsalget i Norge blir rekordhøyt i år. For en stor del handler det om ganske fornuftige biler – med den suverene bestselgeren Volkswagen Golf i spissen.

Men i andre enden av prisskalaen skjer det også mye. Aldri tidligere har vi kjøpt så mange dyre biler her til lands. I spissen av disse står store og kostbare SUV-er, som virkelig begynner å bli vanlige innslag i det norske trafikkbildet.

Historisk høyt tall

Årets bestselger i denne klassen blir Volvo XC90. Da Volvo lanserte andre generasjon av sin store SUV i fjor, ble den umiddelbart en stor suksess. Volvo solgte alt de klarte å få inn av bilen, og har i perioder hatt lange ventelister.

Så langt i år har over 1.300 nordmenn kjøpt og registrert en helt ny XC90. Det er et historisk høyt tall og i disse tallene ligger det også etterslep, i form av kunder som har bestilt, men ikke fått bilene sine ennå.

Den ladbare hybridutgaven er spesielt populær. Denne bilen slipper rimelig gjennom det norske avgiftssystemet. Startpris for utgaven med 407 hestekrefter og 4x4 er på 931.000 kroner. Mye penger, men relativt sett er det en ganske gunstig pris.

I et normalt salgsår ville XC90 med slike salgstall vært suveren bestselger i klassen, men i år har den fått tøff konkurranse fra BMW X5.

Denne status-SUVen har vært på markedet i flere generasjoner, men har aldri solgt så bra som i år. Over 1.100 X5 er registrert så langt i år. Også her er den ladbare hybridvarianten en stor suksess. Den har startpris på 807.300 kroner. Da snakker vi xDrive 40e iPerformance, med en samlet systemeffekt på 313 hestekrefter.

Øker med 163 prosent

Det er forresten ikke bare i Norge de store premium-SUVene gjør det godt. De ni første månedene i år hadde denne bilklassen en salgsøkning på 33 prosent i det europeiske markedet.

BMX X5 er fortsatt bestselgeren her, men mye tyder på at den kommer til å bli forbigått av Volvo XC90 innen året er omme. Volvoen har nemlig kraftig vind i seilene.

BMW-en står på sin side litt på stedet hvil, den øker salget sitt med én prosent i forhold til samme periode i 2015, mens XC90 har en salgsøkning på formidable 163 prosent. Også Audi Q7 øker kraftig, her er salget opp med 83 prosent. (ANB-NTB)

Så langt i år har over 1.300 nordmenn kjøpt og registrert en helt ny XC90.

Artikkeltags