Gå til sidens hovedinnhold

Vrak på vrak ruller inn

Artikkelen er over 7 år gammel

Om lag 150 flere bilvrak enn i fjor vil i år ende sine dager hos Martiniussen Bilservice.

Dette anslår Pål Hoff Johansen hos Martiniussen. De har fått mer å gjøre etter at vrakpanten har blitt øket i to omganger i år.

Det har gitt mer å gjøre hos den eneste gjenvinningsbedriften i Indre Østfold.

– På årsbasis tar vi imot cirka 2.000 biler, forteller Hoff Johansen.

Økt interesse

Tallene avspeiler seg også på nasjonalt nivå; i første halvår ble det vraket om lag 85.700 kjøre-tøyer, noe som var 8.800 flere enn i samme periode i fjor. Dette viser en oversikt fra Toll- og avgiftsdirektoratet, og tallene har steget i sommer.

– I juli og august ble det vraket 23.000 kjøretøyer. Tilsvarende tall i 2012 var 15.000, sier Eirik Sannes, avdelingssjef i Avdeling for vektårsavgift og vrakpant til det oppdragsfinansierte nyhetsbyrået Newswire. Vrakpanten har økt i to omganger på kort tid; først 500 kroner fra årsskiftet, og så ytterligere 500 fra 1. juli. Nå er det 3.000 kroner å tjene på operasjonen. Hoff Johansen er imidlertid ikke sikker på at økningen vil holde seg.

– Folk får ut fingeren og leverer vrak de har stående. Hvis tallet på vrakede biler øker ut over det vil det også gjenspeile seg i nybilsalget, sier han.

Arbeidskrevende

Selv om tallet på innleverte biler øker, er det ikke sikkert at gjenvinningsbedriften tjener mer fordi det ikke lenger gis stønad til miljøsanering av biler.

– Det blir jo også mer arbeid for oss, alle bilene skal miljøsaneres og kildesorteres. Fylkesmannen sjekker svært nøye at dette gjøres riktig, og vi er avhengig av økt delsalg for å få inntekter inn igjen, sier Hoff Johansen.

Han legger til at det likevel er en fordel trafikksikkerhetsmessig at bilparken blir nyere.

– Det er helt klart en fordel ved store ulykker, sier Pål Hoff Johansen.

Kommentarer til denne saken