Vil kutte i saltbruken

MINDRE AV DETTE? Både politikere og Statens vegvesen vil ha langt mindre salting av veiene i Østfold.		 ILLUSTRASJONSFOTO

MINDRE AV DETTE? Både politikere og Statens vegvesen vil ha langt mindre salting av veiene i Østfold. ILLUSTRASJONSFOTO

Artikkelen er over 6 år gammel

Veiene i Østfold skal bli langt mindre saltet i fremtiden.

DEL

Rekordbruken av veisalt bekymrer, og nå skal det kuttes. Kommende onsdag vedtar trolig fylkespolitikerne at praksisen skal reduseres mest mulig i Østfold, uten at det går utover fremkommeligheten. Det er samferdsel-, miljø- og klimakomiteen som vedtar kravet.

Hos Statens vegvesen deles bekymringen, og det er allerede satt i gang eget prosjekt i Norge for å få ned ned bruken.

Alternative løsninger

Bilister i Indre Østfold kan dermed komme til å se langt færre saltbiler i fremntiden.Konsekvensen kan bli slutt på å salte fylkesvei 115, 122 og 124, for eksempel.Slike strekninger kan bli nedgradert fra gråvei til vintervei (se faktaramme).

– Det er foreløpig et forslag, men ingen ting er bestemt, sier Willadsen.

Det kan til gjengjeld bety hyppigere runder med mekanisk fjerning av snø, altså bruk av skjær og plog.

– En annen mulighet vi ser på, er å koste snø av veien. Dette er ikke prøvd Indre Østfold, men andre steder.

I tillegg betyr det økt bruk av strøsand på glatte partier. Problemet med slik sand er at den ofte blåses av underlaget så fort den er lagt på.

– Trolig kommer vi til å bruke varm sand i fremtiden. Også dette skjer en del andre steder. Men da må sanden ha is eller snø å feste på, sier han.

I lange perioder med iskaldt vær og ishinne på veien er dette likevel et godt alternativ.

Det kan bli mindre salt også på de statlig eide hovedveiene.

Willadsen har lenge vært restriktiv på å salte E18. Dette har han høstet kritikk for. Folk har sammenlignet standard med svensk E18 og veier i ytre del av fylket.

– Salt virker ned til 20 minusgrader, men du må øke mengden i takt med hvor kaldt det er.

Endres om halvannet år?

Kravet om mindre salt skal nå innarbeides i alle nye kontrakter mellom Statens vegvesen og utførende entreprenør.

I Indre Østfold er det NCC Roads som har jobben enda halvannet år. Ifølge Willadsen blir kravet til nye metoder for vintervedlikehold nå jobbet inn i de nye kontraktene som skal inngås.

Bergquist Maskin – som har ansvaret for Marker og Rømskog – har allerede fått dette kravet i sin kontrakt med fylkeskommunen.

Artikkeltags