Gå til sidens hovedinnhold

Ser mørkt på nye regler

Artikkelen er over 7 år gammel

På grunn av nye regler kan kjøreskoler bli nødt til å drive mørkekjøring til langt på natt.

– Det sier seg selv at dette ikke går. Vi kommer ikke til å kjøre døgnet rundt for å få alle gjennom mørkekjøringen. Følgene blir da at noen ikke får øvelseskjøre i en periode, sier Fredrik Engsvik hos Team Trafikkskole.

Det han prater om er en regel-endring som trer i kraft i år.

Elever som tar trafikalt grunnkurs om sommeren, har tidligere hatt frist til å være med på mørkekjøring innen 31. januar påfølgende år.

Nå har Vegdirektoratet bestemt seg for å fremskynde fristen til 31. oktober.

Det betyr trøbbel for kjøreskoler over hele landet.

Elever som ikke har tatt mørkekjøring før 31. oktober, får en stopp i øvelseskjøringen frem til de har fått gjennomført mørkedemonstrasjonen.

Kan bli sene kvelder

For å unngå stopp må flere trafikkskoler starte mørkekjøring tidligere på året enn før, noe som medfører sene kvelder for å bli ferdig med alle som skal fullføre trafikalt grunnkurs.

– Jeg forventer at dette blir fikset opp i, sier Fredrik Engsvik.

Han forteller at Team Trafikkskole har rundt 250 grunnkurs-elever i året. Tidligere har elevene fordelt seg på alle ukene fra det blir mørkt i slutten av oktober og frem til den gamle fristen 31. januar. Det er rundt 16 i uka.

– Grovt regnet må vi ta 70 elever mellom 20. og 31. oktober for å komme i mål. For å klare det må vi kjøre døgnet rundt. Vi vil gjerne stå inne for at vi gir en god opplæring, sier Engsvik, og ser på det som uaktuelt å ta alle på så kort tid.

Han mener regelendringen kan føre til at useriøse aktører ser sitt snitt til å tjene penger på å få elever raskt gjennom mørkekjøringen.

– Det må være en sjanse til å gjennomføre opplæringen, konstaterer Engsvik.

Flere skoler har protestert

Ann Kristin Thomte er nestleder i Autoriserte Trafikkskolers Landsforening (ATL). Hun er i harnisk over regelendringen.

– Å drive med undervisning for elever etter klokka 21.00 på en skolekveld, anser jeg som pedagogisk uansvarlig, sier Thomte.

Flere medlemsskoler i ATL har tatt kontakt med organisasjonen for å uttrykke misnøye med regel-endringen.

– Selv om intensjonen er god, at færre skal øvelseskjøre uten mørkekjøring, fungerer det ikke i praksis, konkluderer Thomte.

Det er også mange skoler som ikke er klar over regelendringen. I verste fall risikerer noen elever å miste verdifull kjøretrening i uker og måneder fordi de venter på mørkekjøring.

Thomte mener dette strider mot Vegvesenets målsetting om mest mulig mengdetrening.

– Det er stikk i strid med myndighetenes intensjoner, sier Thomte. Hun forteller at bransjen forstår at Vegdirektoratet ønsker å stoppe utviklingen med at for mange får dispensasjon fra kravet om mørkekjøring.

– Men den løsningen som nå blir innført vil kun skape frustrasjon blant lærere og elever og ikke hindre ungdommer i å kjøre i mørket på mørke og høstvåte veier, konkluderer Thomte.

Kommentarer til denne saken