Gå til sidens hovedinnhold

– Hvem har sagt at el-biler er kjedelige?

Artikkelen er over 7 år gammel

Endelig har Berger-krysset Auto i Mysen fått inn den nye elbilen.

I dag går det omtrent 7000 rene elbiler på norske veier. Det er 70 prosent mer enn for to år siden, men de helelektriske bilene står ikke for mer enn to prosent av det totale nybilsalget. Men i følge statistikken vurderer over halvparten av kjøperne el eller hybridbiler ved nyanskaffelse.

Ford Focus

Ford Focus Electric er velutstyrt, med en god del mer standardutstyr enn en vanlig Focus. Det er nøkkelfritt system, 17-tommers aluminiumsfelger, 2-soners klimaanlegg, Sony navigasjon, ryggekamera og Ford Sync med nødhjelpsassistanse. Batteripakken består av syv batterimoduler som gir en totalkapasitet på 23 kWh.

Bilen har selvsagt også regenerativ lading. Denne skal fange opp opptil 95 prosent av den energien som ellers ville ha gått tapt i bremseprosessen – i stedet tilbakeføres mest mulig energi til batteriet. Men på grunn av batteriene er bagasjerommet relativ litet.

Artig bil

– Vår bil kom til norsk jord i tirsdag. Alle de utvalgte Ford-forhandlerne av elbiler har fått bilen på samme tidspunkt, og det er således svært få personer som har fått kjøre denne bilen. Hver forhandler har kun fått tildelt én bil foreløpig, så dette er sjelden vare, sier Anders Gimmingsrud.

Og hvem har sagt at elbiler må være kjedelige?

– Ford Focus Electric er en spesiell elbil, nettopp fordi den ser ut og oppfører seg som en vanlig personbil. Det er en bil med fantastiske kjøreegenskaper og samme sikkerhet som i nye og moderne personbiler. Og det er ikke uvesentlig for dem som pendler at en får gratis parkering, gratis bomring og svært lave driftsutgifter, sier Raymond Hellum ved Bergerkrysset Auto.

Kommentarer til denne saken