– I Norge brukes sykkel i stor grad som et treningsapparat, mens den i europeiske byer er et framkomstmiddel. Derfor tror vi elektriske sykler har et stort potensial her i landet, for eksempel blant pendlere i byene som er lei av bilkø og bomstasjoner, sier Eirik Næss i Biltema.
Når butikkjeden nå begynner å selge elektriske sykler i sine over 50 butikker over hele landet, betyr det økt utbredelse av sykkeltypen som mange har hørt om, men få har sett eller prøvd.
– Hittil har elsykler vært mest for spesielt interesserte, i hovedsak med et fåtall utsalg i og rundt Oslo og med priser som ofte ligger på 10 000 kroner eller mer. Vår første modell koster 7.000 kroner, og kanskje setter vi nå i gang en konkurranse som kan presse prisene videre nedover, sier Næss.
På en el-sykkel må du fortsatt tråkke, men den har en batteridrevet motor som hjelper til.
– Når du tråkker, bidrar motoren med å få opp farten. Det er som å sykle med god medvind i ryggen hele tiden, sier han.
Kommentarer til denne saken