Gå til sidens hovedinnhold

Biler under klubba

Artikkelen er over 7 år gammel

Før tusenårsskiftet var bilauksjon populært, og Birger Lunde svingte klubba. I dag er det bruktbilsalget som sørger for lønnen til de ansatte.

Birger har blitt pensjonist, men klarer ikke helt å slippe skiftenøkkelen.

– Det er Petter, sønnen som styrer butikken, men jeg synes fortsatt det er gøy å ha noe å henge fingrene i. Så min jobb er å sjekke bilene, ta EU-kontroll og hjelpe til der det trengs, sier mannen som har skrudd biler siden han var 15 år.

Begynte som bensinvakt

– Jeg begynte som bensinvakt hos Nygård, stasjonen som lå på Eidsbergveien i Askim. Det var nok mange som mente den skulle stå som et minne fra en forgangen tid.

På ledige stunder fikk jeg være med å skru, og det endte med at jeg fikk jobb både her og der. I flere år drev jeg også Falken i Askim. På 80-tallet var dette med bilauksjon noe nytt og spennende.

I 1984 startet jeg opp i bygget bak Norlett i Hurrahølet, og i 86 sto forretningen og verkstedet i Gramveien ferdig. Det var tider det. Den gangen hadde vi auksjon hver uke, og vi levde av det. Folk kom i hundretall og alt som kunne rulle og gå hadde en kjøper.

Mange historier

Jeg husker godt vi hadde fått inn en utbrent Volvo som forsikringsselskapet hadde taksert til 1.500 kroner. Den gikk under klubba for 37.000 kroner. Kjøperen drev med Volvo og satte bilen i stand. I følge ham selv tjente han 10.000 på den, forteller Birger.

– Vinmonopolet, Telenor og Hafslund var auksjonsleverandører. Men også private leverte inn biler. Det gjaldt å ha litt humor når en skulle selge, og en gang hadde vi fått inn tankbiler fra Vinmonopolet. Folk humret og budene haglet da jeg antydet at det kunne være noen rester igjen på tanken.

Det kunne stå folk over alt og vi fikk ikke kjørt fram bilene så vi måtte selge dem på nummer, forteller Birger og sjekker clutch og gir på en firehjulstrekker som står på bukken.

– Tidene forandre seg, så vi måtte vri litt på det. I dag er det bruktbilsalget og verkstedet som gir hovedinntekten til firmaet. Vi har fortsatt auksjon når vi har noe som passer for det. Som de fleste andre har vi opplevd både gode og dårlige tider, og i dag er det tøff konkurranse. Hvem som helst kan selge biler. I gamle dager måtte en ha skraphandlerbevilling og 10 års erfaring for å starte verksted, forteller Birger.

Kommentarer til denne saken