I 2020 satte Askim Historielag i gang et prosjekt som skulle gi Askim, nærmere sagt Vamma, mer historie. Et prosjekt med flere ledd skal gi turister et større innblikk i hva Askim hadde å by på tidlig 1900-tallet.

– Vi ble tipset av Frode Fossum om en annonse på Finn at gamle jernbaneskinner fra 1910 på to ganger 50 meter var lagt ut for salgs. De var vi nødt til å ha, så de ble kjøpt inn av historielaget og dratt inn av ildsjel Frode Fossum, forklarer prosjektleder Hans-Harald Løkke.

Før skinnene kunne legges ned på anviste plasser, var området nødt til å ryddes.

– Hele Vammatoppen ble renset for alt som kunne stå til hinder av engasjerte medlemmer. Det har gjort området oversiktlig og lettere for oss å kunne fortsette prosjektet. Kraftstasjonen klipper gresset her når det ikke er snø, og kommunen har satt opp lyktestolper til oss, smiler Løkke og kasserer Bjarne Eriksen.

I tillegg til endebutten og jernbaneskinnene har historielaget fått to jernbanevogner som har blitt plassert oppå skinnene.

– Vi ønsker å gjøre noe med vognene, blant annet i form av lakkering. Vi vil renovere og vedlikeholde regelmessig. Gi dem et skikkelig ansiktsløft, rett og slett, ler ildsjel Frode Fossum.

(Saken fortsetter under bildet)

Historisk

Vammabanen, som ble ferdigstilt i 1910, ble brukt til transport av sand og grus fra Brødremoen grustak, samt noe persontransport til Vamma kraftstasjon. Under 2. verdenskrig ble deler av Vammabanen nærmest Askim stasjon brukt som hensettningsspor for tysk krigsmateriell.

– De to jernbanevognene vi har er fra Krøderbanen, forteller Løkke.

– Vi kjøpte dem vell for hundre kroner stykket, pluss frakt, spøker de andre gutta og bryter ut i harmonisk latter.

Prosjektet til historielaget stopper ikke her, selv med både jernbanespor og -vogner på plass.

– Vi har mer på lur. Vi ønsker å sette opp et overbygg for å beskytte vognene, sporene og endebutten. Bygget vil være åtte ganger 15 meter, så det er relativt stort, forteller Løkke.

(Saken fortsetter under bildet)

Gjengen har også fått satt opp et informasjonsskilt.

– På tavla står masse informasjon med flere bilder, en QR-kode for å lese mer, og man kan også få det lest opp ved hjelp av en lydfil, forteller gutta.

Nå håper Askim Historielag at prosjektet kan fortsette å vokse.

I 1920 var Askim stasjon stasjonen det gikk flest linjer ut fra. Vi ønsker å bevare de historiske historiene i kommunen, og dette er en liten del av et stort prosjekt, avslutter leder Valter Bakkene.