Forrige helg – på den symboltunge datoen 7. juni – var det nøyaktig 25 år siden DS «Engebret Soot» ble sjøsatt på Haldenvassdraget etter et nitid restaureringsarbeid over seks-sju år. Det markeres med en utstilling av bilder fra den nær 160 år lange, omvekslende historien til den 24 meter lange dampbåten som i dag lever i beste velgående og går i chartertrafikk fra sin faste base ved Ørje Brug. Utstillingen ute i det fri på Bruget vil stå oppe i hele sommer.

LES OGSÅ: Skrur opp dampen på Bruget – unik båthistorie skal vises fram

Fortsatt fyr på kjelen

At DS «Engebret Soot» i dag spiser favnevis med ved, har full fyr på kjelen og er et stolt og levende innslag på Haldenvassdraget i sommerhalvåret, er på ingen måte noen selvfølge. Det konstaterer dugnadsjobberne vi møter på Ørje Brug tirsdag kveld. Tidligere på dagen har Soot'n, som navnet gjerne forkortes til i dagligtalen, vært oppe ved Tjuvholmen og fraktet «59 grader nord»-deltakere over Rødenessjøen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Ved hjelp av en lastebil med heisekran skal en ny skorstein flyttes ned til kaia ved Bruget og monteres på DS «Turisten», som båtentusiastene i venneforeningen også har ansvaret for driften av. Arnfinn Jensen og Sigmund Heed er tidlig på plass og spytter i nevene, og snart får de selskap av Thor Mauritzen og Dag Olav Høgås. Noen ganger kan det være 10-15 som møter opp til dugnad. En del utskifting har det vært i rekkene. Jensen kom med for drøyt 20 år siden, mens Mauritzen har vært med i seks-sju år. Sigmund Heed var med på restaureringen av DS «Engebret Soot» på første halvdel av 90-tallet, og har siden vært med litt til og fra i venneforeningen.

– Det har vært mye arbeid, mye kjøring, mye moro, sier Arnfinn Jensen.

– Normalt skulle ikke båten ha overlevd så mange trusler om hogging, slår Sigmund Heed fast. Han mener det var flaks at det regnet den dagen i 1987 da Soot'n kom tilbake til Ørje.

– De hadde jo tenkt å sette den på vannet. Heldigvis regnet det, og da var det noen som så at båten ikke var tett. Vannet fosset ut, erindrer Heed.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Dampbåten ble så parkert ved Ørjeberga – visstnok til en smule misnøye fra enkelte trailersjåfører som ikke likte å møte en båt langs veien – før den ble satt under tak ved Høvleritomta og gjennomgikk full restaurering. Dagens dugnadsjobbere er nøye med å kreditere entusiastene og de ustoppelige ildsjelene fra den gangen:

– Eilif Mosbæk, Asbjørn Otto Braarud, Jan Billing og Hans Husebråten var pådriverne de første årene.

De nevner også at mye av restaureringsarbeidet ble organisert som kurs og nyttig jobbtrening for ungdommer i en tid da det ikke var bare bare å komme seg inn på arbeidsmarkedet. Denne virksomheten ble ledet av Jørn Fjeld for Marker kommune.

LES OGSÅ: – Det er vel ingen andre småsteder i Indre Østfold som er så hyggelig

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Sterkt dampbåtmiljø

Dampbåtmiljøet på Ørje er i høyeste grad levende, konstaterer Jensen og Heed. De setter gjerne av litt tid til en kaffekopp og en prat på kontoret en trapp opp på Bruget, det sosiale er viktig i et miljø av frivillige. Så er det på'n igjen med et eller annet praktisk.

Arnfinn Jensen er leder for det felles styret i Stiftelsen DS Engebret Soot og Venneforeningen DS Engebret Soot. Om arbeidsfordelingen forklarer han at stiftelsen eier båten, mens venneforeningen driver dugnaden. I tillegg til Soot'n eier stiftelsen MS «Mette Meng», DS «Pasop» og DS «Hans». Sistnevnte håper de å få sjøsatt om ikke lenge. De har også en drøm om å få ut «Mette Meng» som arbeidsbåt.

Arnfinn Jensen sier de er positive til og samarbeider om prosjektet «Fløtningens fartøy», og håper planene om denne båtutstillingen ved Bruget vil bli realisert.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Fem skippere, blant dem Arnfinn Jensen, bytter på å stå ved roret på kanaldamperne DS «Engebret Soot» og DS «Turisten». Men dugnadsgjengen framhever særlig tre aktive damer i foreningen som alle er lært opp som maskinister: Søstrene Ida Sandvig Amundsen, Mette Sandvig Ruud og Mia Elise Sandvig Edvardsen. De tre har dessuten til felles at de er barnebarn av avdøde Hans Husebråten, en av grunnleggerne av stiftelsen og venneforeningen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

DS «Engebret Soot» var bygg nummer 1 ved Nylands mekaniske verksted i Oslo (den gang Christiania) i 1861, og ble sjøsatt ved Tistedal året etter. Dampbåten har skiftet eier og karriere en rekke ganger; i årevis gjorde den nytte først til persontransport, så til tømmerslep langs Haldenvassdraget. Etter endt tjeneste her, ble båten gitt bort til Aker-gruppen som overtok Nyland og fikk et omflakkende liv i Oslo før den kom tilbake til Ørje i 1987 – og igjen ble sjøsatt 7. juni 1995.

For en langt mer detaljert og utfyllende historikk henviser vi til Eilif Mosbæks bøker om dampbåtene og livet på Haldenkanalen; «Kanaldamperen Engebret Soot» (2015) og «Turisten og livet langs Haldenvassdraget» (2019).