Vennegjengen har valgt å etablere en ungdomsbedrift hvor de ønsker å tilby redesignede klesplagg, som de har sydd selv.

Gjengen består av Dilan Hardi (17) fra Askim, Helena Emilie Helgestad (17) fra Knapstad, Sara Aldal Nilsen (17) fra Knapstad og Elma Sagli Gudim (17) fra Askim. De har startet ungdomsbedriften gjennom programfaget Entreprenørskap på Askim vgs.

– Vi hadde sykurs på ungdomsskolen i Knapstad og har besteforeldre som har lært oss, forteller Helena.

Ungdomsbedriften er i oppstartsfasen, men planlegger å selge klær på Instagram etter hvert.

– For et halvt år siden startet vi med bedriften. Vi syr for det meste festlige topper for de mellom 13 og 20 år, sier de.

Jentene syr om klesplagg som de har fått, til å lage nye, fine topper. De er opptatt av redesign og gjenbruk av gamle klesplagg.

– Til nå har vi vel fått fem poser med klær av privatpersoner. Vi kjøper ikke stoff, men får ting som ikke kan doneres til bruktbutikk. Vi tar imot fra hvem som helst, sier Sara.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Bærekraftig

Når du kjøper klær fra ungdomsbedriften, støtter du en god sak.

– Det er bedre fordi det er bærekraftig og lokalt. Du støtter verden og Unicef. 15 % av det du betaler nå går til Unicef, utdyper ungdomsbedriften.

Å tenke bærekraftig har blitt viktig for mange, inkludert Trendy Trash UB, som de kaller seg. Ungdomsbedriften forklarer hvorfor hovedfokuset deres er bærekraftig produksjon av klær.

– Det er viktig fordi man vet hvor mye som blir kasta nå. I sånn 2022 så var det ekstremt mye klær. 130.000 tonn og det er bare det nordmenn kaster i året. Det er skinnsykt mye.

Nordmenn kaster flere titalls kilo klær hver seg hvert år, ifølge en rekke kilder, deriblant Fretex.

– Vi har lyst til å være med på en forandring, men også få andre til å kjøpe brukt, ikke bare nytt hele tiden. Vi vil minske hvor mye som kastes og gjøre det om til noe bedre, forklarer jentene.

Ungdommene ønsker å bidra til en renere klode, derfor har de tatt bærekraftige valg.

– Vi er jo bærekraftig på den måten at vi er mer lokale, at vi ikke driver og importerer fra andre land. Også er vi med på å redesigne og gjøre verden grønnere, mener Helena.

– Unikt

Ungdomsbedriften satser på å lage klesplagg som har særpreg.

– Det finnes mange trendy topper, men det er mye av det samme. Vi har lyst til å lage noe som er mer unikt og gjøre sånn at folk slipper å bestille det fra utlandet, fordi det er mye barnearbeid, sier Elma.

Jentene avslører målene til ungdomsbedriften.

– Målet vårt er vel å inspirere andre til å kjøpe brukt, være bærekraftig, tenke over hva man kjøper, støtte småbedrifter og lokale aktører. Og for det meste at folk skal tenke mer på hva man bruker pengene sine på. At de ikke bare bruker pengene sine på «fastfashion» og ikke vet hva som egentlig er bak produktet, avslutter ungdommene.