Formidabelt spill


JOHANNES MARTENS ENSEMBLE: «Chamber Music by ELLIOTT CARTER - Figments and Fragments», 2L (2008), 2L54SACD, Spilletid: 1:04:13

Publisert 05.11.2008 kl 11:00 Oppdatert 06.11.2008 kl 13:24

Tips en venn på e-post:



Cellisten Johannes Martens dundrer rett inn i den norske musikkeliten med denne platen. Nå skal vi ikke gi Martens æren alene for denne hyllesten til den 100 år gamle komponisten Elliot Carter (1908), men han er i sentrum på en meget god produksjon.

Musikken som Martens har valgt spenner over 50 år, og viser et godt tverrsnitt av Carters kompositoriske virke.

Plata innledes med Carters berømte cellosonate fra 1948, musikk som her formidles med varme og virtuositet. Dette er Carters mest innspilte verk - ikke uten grunn - for sonaten er av det særs lyttervennlige slaget.

Likevel er det hans vakre «Elegy» for strykekvartett fra 1946, samt den fantasifulle «Enchanted Preludes» fra 1988, som i denne tapningen fester seg best mellom ørene.

Et annet element som også gjør inntrykk på denne plata, er musikernes formidable evne til samspill. Det stråler lutter musikkglede av hele prosjektet.

Musikere:

Johannes Martens, cello - Joachim Kjelsaas Kwetzinsky, klaver - Tom Ottar Andreassen, fløyte - Andjei Maevski, klarinett - Anders Nilsson, fiolin - Yi Yang, fiolin - Anders Rensvik, bratsj.

Verk:

«Cellosonate», «Figment 1 & 2», «Enchanted Preludes», «Scrivo in vento», «Gra», «Con leggerezza pensosa», «Fragment 1 & 2», «Elegy».

---

Det er en sensasjon i seg selv når et menneske runder hundre år og fremdeles er klar i hodet. I dette tilfelle er ikke jubilanten bare oppegående; Carter har i de siste årene gjennomgått en forbløffende kreativ periode, med nyskrevne verk som bare den mest erfarne kunstner og håndverker kan levere. Elliott Carter forteller at han i sin barndom kunne sykle ned hele Manhattan uten å treffe en eneste automobil, i sterk kontrast til dagens konstante kaos. Han reiste til Europa like før og like etter både første og andre verdenskrig, og så de katastrofale følgende av disse. Han har følt på kroppen behovet for fremveksten av en musikk som gjenspeiler mennesket i lys av den moderne verden. Gjennom hele sitt liv har han vært en våken observatør, og hans livsverk fremstår som en hyllest til mennesket.