...
Bergensbanen. Foto: Jernbaneverket/Njål Svingheim

Ser på NSB-ulykke

Jernbaneverkets jurister har startet behandlingen av erstatningskravet på 150 millioner kroner etter ulykken på Bergensbanen i fjor.

Publisert 18.07.2012 kl 15:42 Oppdatert 18.07.2012 kl 15:54

Tips en venn på e-post:

– Juristene våre og regjeringsadvokaten vil se på dette for å ta stilling til om vi er erstatningspliktige. Siden det er utbetaling fra statskassen, er regjeringsadvokaten koblet inn. Vi kan ikke utelukke at vi godtar kravet. Vi må se på alle sider ved dette, sier kommunikasjonsdirektør Svein Horrisland i Jernbaneverket til NTB.

Det er NSB som gjennom sitt forsikringsselskap Tryg krever erstatning etter at et togsett brant opp da et ekspresstog med 250 personer om bord kjørte inn i et brennende snøoverbygg ved Hallingskeid stasjon.

Ingen ble skadd, men de materielle skadene var store etter brannen 16. juni i fjor. Siden det brant i en installasjon ved jernbanen, er det Jernbaneverket og ikke NSB, som har ansvaret.

Kravet kommer etter at Statens havarikommisjon la fram sin rapport om ulykken i juni. Det juristene særlig vil se på, er hvor klart det fremgår at Jernbaneverket kan klandres.

I rapporten konkluderer Havarikommisjonen med at det ikke er funnet en entydig og direkte påviselig brannårsak.

Havarikommisjonen mener Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) må ta større ansvar for å koordinere og informere lokale brannvesen for å sikre beredskapen på utilgjengelige steder på jernbanen.

Undersøkelsen viser at tilsyn og faglig støtte fra DSB til brannvesen ikke har vært tilstrekkelig og at det er for stor grad av tilfeldigheter som har ført til heldige utfall av hendelser som den som fant sted 16. juni.

– Dette arbeidet vil nok ta en del av høsten. I saker som dette er det flere meninger å diskutere. Det er et stort beløp og sånn sett en viktig sak, sier Horrisland.

Han ønsker ikke å si om det er noe i rapporten som peker i den ene eller den andre retningen.

I motsetning til NSB, som er et statlig aksjeselskap og derfor har egen forsikringsordning, er Jernbaneverket statlig eid og dermed selvassurandør. (ANB-NTB)

På forsiden nå


...

Vamma forfaller

Da den gamle Vammabakken ble stengt, fikk Annica Svendsen og Bjørn Didrichsen nok av forfallet i Vamma.

Råkjørte i 147 km/t med barn i bilen

Tre råkjørere tatt av politiet søndag kveld.

...

Lever livet i California

Adelén Wilhelmsen (17) fra Mysen bor i Santa Clara for et år, og besøker stadig nye steder.

...

E18-starten blir trolig forsinket

Deler av E18 må trolig tegnes om i Marker. Det betyr i så fall at byggingen utsettes.